Hvordan utarbeide et budsjett i din bedrift?

Budsjettet er et av de viktigste verktøyene for å styre økonomien i en bedrift. Uansett erfaringsnivå i dette emnet – du finner nyttige tips i artikkelen nedenfor å implementere for deg selv eller din bedrift.

Hva er et budsjett?

Et budsjett er en prognose, som viser hvilke resultater du kan forvente av din bedrift i fremtiden. Vanligvis utarbeider du et budsjett for året, men du kan også budsjettere for enkeltprosjekter.

Som vi nevnte i begynnelsen, budsjett er et viktig verktøy for bedriftsledelsen. Det er også en nødvendighet når man skal ta strategiske beslutninger. Det vil tillate deg å begrense uventede hendelser i selskapet og sette mål for dine ansatte.

For å si det enkelt – bruk resultatet fra forrige periode som grunnlag og prøv å forutsi tilfeldige hendelser i fremtiden.

Hva er et godt budsjett?

Et godt budsjett er estimering av selskapets økonomiske fremtid, men ikke bare. Det burde han også sette målene vi streber etter. Hvis vi ikke vet hvor vi skal, kommer vi ingen steder. Et riktig gjennomført budsjett bør være ambisiøst, men samtidig realistisk.

Hvordan begynne å bygge et budsjett?

Vi starter med en oversikt over kostnader i selskapet som: husleie, lønn, varekostnader, bil osv. Alltid legge til noen prosent ekstra til det du forventer. Hvis du har resultater fra i fjor, er denne oppgaven relativt enkel. Ved et nytt selskap er det enda vanskeligere fordi man må vurdere nøye hvilke kostnader som kan oppstå.

Da må du beregne inntektene, som kan vise seg å være en stor utfordring i mange bransjer. Noen simuleringer er imidlertid bedre enn ingen. Bruk tallene fra året før og juster dem med dine forventninger til fremtidig virksomhet. Det er verdt å vurdere kostnadene som en prosentandel av inntektene: for eksempel å øke markedsføringsutgiftene med X% bør øke salget med Y%.

Det er god praksis å bruke kjente indikatorer for enkeltnæringer, for eksempel i restaurantbransjen: kostnaden ved innkjøp av matvarer i forhold til salg, eller omsetning per ansatt i byggebransjen.

Vurder ulike scenarier

Når du har budsjettskjelettet klart, kan du vurdere ulike scenarier i din bedrift.

  • Hvis omsetningen øker med 20%, hvor mye vil personalkostnadene mine øke?
  • Hva om jeg ansetter en annen ansatt?
  • Hvilken effekt forventer jeg av å øke markedsføringskostnadene mine med 50%?
  • Og mange andre…

Oppdater

Vi jobber med budsjett fortløpende. Når det er laget, er det grunnlaget vårt, som vi oppdaterer for eksempel hver måned og gjør våre korrigeringer. Over tid vil du få erfaring og spådommene dine vil bli mer og mer nøyaktige. Husk at budsjettet også er en form for selvdisiplin. Vi øker ikke kostnadene tankeløst når det ikke er nødvendig eller skyldes uforutsette hendelser.

Krisesituasjoner

Noen ganger oppstår situasjoner som vi ikke kunne forutse. De siste årene var det koronaviruset (COVID-19). Plutselig var forrige års grunnlinjetall ubrukelige. Paradoksalt nok i en slik situasjon trenger du et budsjett enda mer. Det vil hjelpe deg for eksempel å anslå hvilke kostnader du kan bære for å holde bedriften flytende under en krise. Ser man på tallene, er det lettere å vurdere de mest realistiske scenariene.

Kontantstrømbudsjett

Hva er kontantstrøm? For å si det enkelt, det er dette Din tilgang til pengene på kontoen din i en gitt periode.

For å si det på en enkel måte:

Du utstedte en faktura på kr 250 000 (inkl mva) datert 1. oktober. og betalingstid 30 dager. Kostnadene dine i oktober er på sin side 100 000 kroner med en betalingsdato på 7 dager. Det økonomiske resultatet for en gitt måned er positivt (du er i overskudd), men den faktiske kontosaldoen er i minus fordi du vil motta midlene for den utstedte fakturaen først etter 30 dager. Du trenger annen finansiering for å holde virksomheten i gang. 

Et ekstra velkjent eksempel på kontantstrømforstyrrelser er mva. Du vil motta den fra kunden først når han eller hun betaler for dine tjenester eller varer. Du må imidlertid betale skatten til kontoret innen en bestemt dato, uavhengig av om din klient har betalt fakturaen.

Uten tilstrekkelig kontantstrøm er det veldig lett å komme til et punkt hvor du må betale mer enn du har tilgjengelige midler på kontoen din. Det er også en av de vanligste årsakene til bedriftskonkurs. Derfor er det så viktig.

Å oppsummere

Det er et budsjett ofte undervurdert, men et grunnleggende verktøy for å styre økonomien i bedriften. Tiden og ressursene som brukes på budsjettgjennomføring betaler seg vanligvis svært raskt. Hvis du ikke har utarbeidet et budsjett for bedriften din ennå, oppfordrer vi deg til å gjøre det, uavhengig av størrelsen. Men hvis du ønsker å søke profesjonell hjelp, vennligst kontakt oss.

Sebastian Welk

Sebastian Welk

Autoriserte regnskapsfører/ Daglig leder

Lurer du på om problemstillingene som tas opp i artikkelen er relevante for din virksomhet?

La oss avtale tid for en konsultasjon.