Jeg startet et enkeltpersonforetak – hva blir det neste?

Bedriftseiere må oppfylle visse krav og beherske det grunnleggende regelverket som gjelder for egen virksomhet i Norge. Det er de som har hovedansvaret for virksomheten de driver.
I tillegg bør du opprette en gruppe spesialister rundt deg som vil støtte gründeren på veien mot å nå de tiltenkte målene. Disse menneskene vil definitivt være:

- talsmann,
– forsikringsselskap,
- regnskapsfører,
– bransjerådgiver,
- mentorer,
– industrimiljø,

og alle andre personer som kan ha en positiv innvirkning på selskapets utvikling.

Hva bør vi som gründere gjøre umiddelbart etter å ha startet et selskap?

Vi vil presentere flere scenarier i de neste innleggene. I det følgende vil vi diskutere følgende sak:

En person som kom til Norge opprettet eget enkeltpersonforetak og fikk D-nummer.

1. Legalisering av opphold

En slik person bør passe på å legalisere oppholdet, som i vårt tilfelle er en formalitet som må gjennomføres. Mer informasjon om dette temaet finner du i vårt forrige innlegg, hvor du kan laste ned trinnvise instruksjoner for hvordan du melder deg på time hos UDI:
https://mtagroup.interme.pl/kto-powinien-zarejestrowac-sie-w-udi/

2. Sette opp en bedriftskonto for bedriften din

Kunder i Norge er vant til kontantløse transaksjoner, så åpning av bedriftskonto vil være avgjørende for å kunne operere fritt på det norske markedet.
Vi anbefaler å sende en elektronisk søknad for å åpne en bedriftskonto og deretter fullføre de neste registreringstrinnene i henhold til bankenes retningslinjer. Prosedyren for å åpne bankkonto i mange banker er ikke en rask prosess, så det er viktig å sende søknaden så raskt som mulig.
Vi vil ikke anbefale spesifikke banker, men vi har litt erfaring, så hvis noen av dere ønsker å motta råd om dette emnet, vennligst kontakt oss via kontaktskjemaet som er tilgjengelig på nettsiden vår.

3. Sikre sikkerheten til min virksomhet

Denne underseksjonen vil variere avhengig av bransjen din bedrift opererer i. Hver bedriftseier bør definitivt spørre seg selv:

– krever drift i min bransje ytterligere tillatelser, sertifikater eller obligatorisk forsikring?
– bør jeg forsikre virksomheten min?
– trenger jeg godt utformede kontrakter som skal beskytte selskapet i tilfelle en uforutsett situasjon?

Vi anbefaler enhver gründer å lese alt på Arbeidstilsynets nettsider:
https://www.arbeidstilsynet.no/

Nettsiden er også til en viss grad oversatt til polsk.

Det er veldig viktig å følge velprøvde scenarier – og hvis vi har spesialister og folk fra bransjen rundt oss – kan tipsene deres vise seg å være uvurderlige.

4. Kundefakturering

Enhver gründer bør gi seg selv tilgang til et regnskapssystem som gjør at han kan fakturere kunder i henhold til norsk regelverk.
De norske standardene er beskrevet i detalj i lenken nedenfor:
https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/regnskap/faktura-salgsdokumentasjon/

5. Regnskap

Du bør alltid vurdere om du skal outsource bedriftens regnskap eller gjøre det selv. I startfasen av forretningsutviklingen kan det være lurt å delvis konsultere en rådgiver og handle på egenhånd.
Du bør alltid legge listen høyt og gjøre dette arbeidet pålitelig, fordi besparelsene kan vise seg å være tydelige hvis du utilsiktet utsetter selskapet for unødvendige straffer.

Men hvis vi ønsker å utvikle virksomheten vår, bør vi spørre oss selv hva som er bedre for meg og min bedrift? Fokusere på hovedvirksomheten og utvikle den, eller ta vare på alt rundt den. Når du opererer i større skala, bør du ta vare på en gruppe rådgivere og betro dem oppgaven med å hjelpe deg med å utvikle din bedrift. Som regel er denne løsningen den beste og over tid viser det seg at den også var den billigste.

6. Inntektsskatt

Nyetablerte enkeltpersonforetak som forventer å oppnå positivt økonomisk resultat (driftsoverskudd) i første driftsår bør sende inn søknad om skatteforskudd.
Du bør fylle ut det elektroniske skjemaet eller gå til nærmeste skattekontor og sende inn søknaden der. Du finner mer om dette her:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/forskuddsskatt/forskuddsskatt-for-enkeltpersonforetak/
og her:
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/

I Norge betaler enkeltpersonforetak kvartalsvis forskudd. Basert på forventet resultat beregner kontoret beløpet på skatteforskuddet, som deretter deles inn i 4 perioder, hvis betalingsdager faller på:

  • 15. mars
  • 15. mai
  • 15. september
  • 15 november
7. Elektronisk kontakt med kontorer

Personer med D-nummer kan få tilgangskoder til elektroniske systemer for kontakt med norske kontorer. De grunnleggende kodene er:
• minID, som vi kan bestille via nettsiden:
https://brukerprofil.difi.no/orderpincode/?locale=nb
• Engangskoder – engangskoder for Altinn.no:
https://www.altinn.no/ui/Authentication
• BankID – bestillingen gjøres gjennom din egen bank
• BuypassID – bestillingen kan legges inn via:
https://www.buypass.no/

Påfølgende oppføringer vil inkludere ytterligere scenarier knyttet til å ansette ansatte og åpne et aksjeselskap.

Przemek Kocój

Przemek Kocój

Autoriserte regnskapsfører/ Daglig leder

Lurer du på om problemstillingene som tas opp i artikkelen er relevante for din virksomhet?

La oss avtale tid for en konsultasjon.