Regnskapskontroll – en lang og kostbar prosess

Regnskapsrevisjonen utført av skattekontoret begynner med et forkjøpsbrev. Brevet inneholder et sett med spørsmål som gründeren må svare på.

Inspeksjonen trenger ikke være begrunnet. Noen ganger velger skattekontoret en bestemt bransje og velger ut selskaper til kontroll. Derfor er ikke informasjonen om selve tilsynet grunn til bekymring.
Det er sjelden at en tilsyn finner sted uanmeldt. Dette skjer vanligvis når kontoret har mottatt informasjon om lovbrudd i en gitt virksomhet.

Inspeksjonsprosess

Det første møtet finner vanligvis sted i selskapets hovedkontor. Personen som representerer selskapet er forpliktet til å svare på tjenestemannens spørsmål og gi selskapets dokumentasjon: regnskapsdokumenter, korrespondanse eller andre dokumenter lagret på datamaskinen.
Noen ganger revideres hele selskapets regnskap, i andre tilfeller kun en gitt del. Denne revisjonen er vanligvis begrenset til de siste 3 årene.
Ved mistanke om lovbrudd kan det forlenges med påfølgende år.

Et regnskapskontor kan representere selskapet under en revisjon

Revisjonen er oftest rettet mot å finne feil i regnskapet knyttet til merverdiavgift eller utgifter som etter forskriften ikke er en bedriftsutgift.
I praksis strekker slik kontroll ofte seg over tid. Kontoret har nye spørsmål og forventer ytterligere dokumentasjon. Fordi det er en tidkrevende prosess, er det også dyrt.

Hvordan kan du forberede deg til en inspeksjon? 

  • Bruk et autorisert kontor hvis du allerede betaler noen for å gjøre regnskapet ditt. Et slikt kontor har rett til å representere deg foran kontoret. På grunn av erfaring går hele prosessen jevnere. Din regnskapsfører er kjent med selskapets regnskapssituasjon.
  • Det kan være lurt å bruke kontorer som bruker regnskapssystemer med en stabil posisjon i markedet. Slike systemer har omfattende rapportgenereringsmuligheter, som kan lette kontroll.
  • Noen nettbaserte systemer har muligheten til å gjøre noe regnskap tilgjengelig for kontrolløren. Dette gjør også hele prosessen mye enklere.
  • En god regnskapsfører er en som stiller spørsmål ved dokumentene dine. Hvis kontoret ditt legger alt du ønsker i kostnadene, kaster du i grunnen bort pengene dine. Mange ting vil komme frem under befaringen. Dersom det blir funnet åpenbare feil i regnskapet, vil kontoret kontrollere tidligere år. Finn et kontor med erfaring som vil gi deg råd om hvordan du kan optimalisere skatten på lovlig vis.
  • Sjekk mange tilbud når du skal velge regnskapskontor. Vurder forholdet pris/kvalitet. Billig betyr ikke alltid bra. Under befaringen vil kontoret fakturere deg for mange timers arbeid. Dersom regnskapet er utført på en upålitelig måte, vil prisen bli høyere.

De vanligste manglene som er oppdaget under inspeksjon

  • Feilrapportert eller urapportert ZUS-avgift.
  • MVA avskrevet i regnskap i en situasjon hvor det ikke var rett til å avskrive.
  • Regnskapskostnader som reduserte skatten, men som var uberettiget.

Følgelig må alle hull fylles. Refunder fratrukket merverdiavgift, rapporter den til ZUS eller korriger skatten. I tillegg er det en straff, vanligvis på 30% av disse skattene og andre straffer.

Det er verdt å ha et langsiktig syn på regnskap. Driver du et lite firma og har fritid, kan du gjøre regnskapet selv. Men hvis du føler at du ikke har kompetanse til det eller du foretrekker å fokusere på utviklingen av virksomheten din, er det verdt å sette ut regnskapet til et eksternt selskap. Husk at ditt nåværende regnskap også kan være gjenstand for kontroll om noen år.

Sebastian Welk

Sebastian Welk

Autoriserte regnskapsfører/ Daglig leder

Lurer du på om problemstillingene som tas opp i artikkelen er relevante for din virksomhet?

La oss avtale tid for en konsultasjon.