Ansettelse av en ansatt

Bedriften din begynner å motta flere bestillinger og du jobber allerede over din kapasitet? Kanskje det er på tide å tenke på å ansette en ansatt. Mange mennesker kan ikke forestille seg dette – hvordan kan noen andre gjøre jobben så godt som jeg kan? Vil denne personen være en god ansatt? Det er mange spørsmål. Det er viktig å svare på alle før vi bestemmer oss for å ansette en ny person.

Vurdering av situasjonen

Hvis du vet at du trenger en ny medarbeider, må du gjennomføre utvelgelsen av kandidater veldig godt – for å velge en person som vil møte dine krav og som også vil representere din bedrift på en positiv måte – for det er det det handler om!

Det vil bli skrevet et eget innlegg om rekruttering av rett person av vår opplærings- og rekrutteringsekspert, men i dette innlegget ønsker vi å sette fokus på de økonomiske sidene ved å ansette en ansatt.

Bør jeg tjene penger som ansatt?

Svaret på dette spørsmålet er åpenbart - ja, absolutt! Du er eier av selskapet, så det er ditt ansvar å organisere arbeidet, ta risikoen for samarbeid med nye entreprenører og sørge for passende utstyr og verktøy. Arbeidsgiveren har mye ansvar i forbindelse med virksomheten han driver – så å ansette ansatte bør frita ham fra noen av pliktene og også gi ham muligheten til å tjene ekstra penger.

Hvor mye bør en ansatt tjene?

Dette er et veldig individuelt spørsmål - jo mer kvalifisert arbeidstakeren er, jo dyrere blir arbeidstimen hans. I tillegg har arbeidere i bygge- eller renholdsbransjen visse minstelønninger – også her har vi forhåndsdefinerte gulv.

De gjeldende minimumssatsene finner du på følgende lenke:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849

For å oppsummere bør du tilby en sats som passer til kvalifikasjonene, med mulighet for ytterligere tilfredsstillelse for den ansatte på et senere tidspunkt. I tillegg kan du tilby den ansatte tilleggsfordeler, for eksempel en kvartalsvis eller årlig bonus avhengig av selskapets resultater og den ansattes engasjement og arbeid. Har du en ansatt som du ikke vil miste fordi han er veldig flink, er det verdt å vurdere å tilby ham aksjer i din bedrift.

  

Beregning av ansettelseskostnader

Nedenfor finner du en beregning av alle kostnader knyttet til å ansette en ansatt som vil motta fra deg en månedlig sats for utført arbeid på KRW 35 000 brutto (bruttosats på KRW 212 per time arbeid):

I tillegg bør kostnadene for eventuell forsikring (f.eks. yrkeskadeforsikring) og kostnadene for opplæring av ansatte legges til disse kostnadene individuelt. Forutsatt at en ansatt trenger opplæring i 2-3 måneder, må vi ta hensyn til at hans eller hennes effektivitet vil være lavere i denne perioden. I tillegg vil den ansatte som skal ha ansvar for opplæring av den nye personen også bruke flere timer i tillegg.

Å ansette eller ikke?

Tatt i betraktning ovenstående beregning og forutsatt at den ansatte jobber 165 timer i løpet av en måned (22 dager x 7,5 t), vet vi at kostnaden for 1 time med ansettelse er minimum ca. 271 DKK. Ved å legge til tilleggskostnadene nevnt ovenfor, kan du avgjøre om det er lønnsomt å ansette en ny person og gjennomføre et nytt prosjekt.

Det er opp til deg å bestemme hva som er akseptabel og minimumssats som du vil foreta en ny satsning for.

Hvis en entreprenør tilbyr deg 300 DKK per time og dine ansattes kostnader er 271 DKK, er det stor sannsynlighet for at du ikke vil tjene penger på prosjektet.

Dersom entreprenøren foreslår å sette en takst for hele prosjektet, så er det ditt hovedansvar å prise prosjektet riktig – for å tjene de forventede pengene på det.

MTA Group AS-kunder kan dra nytte av regnskaps-pluss-tilbudet, takket være at de sammen med en finans- og skatterådgiver kan vurdere lønnsomheten til en investering/nytt prosjekt. Vi inviterer deg til å sjekke ut tilbudet på vår nettside.

Chcesz otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach?

Nie wysyłamy spamu. Cenimy Twoją prywatność.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco!

Klikając Zapisz się, potwierdzasz, że zgadzasz się z naszymi Warunkami i Zasadami.

Picture of Przemek Kocój

Przemek Kocój

Autoriserte regnskapsfører/ Daglig leder

Lurer du på om problemstillingene som tas opp i artikkelen er relevante for din virksomhet?

La oss avtale tid for en konsultasjon.