Min klient betaler ikke!

Når bedriften din vokser og salget øker, oppstår ofte problemet med finansiell likviditet. Selskaper mislykkes oftest ikke på grunn av mangel på kapital eller kunder, men på grunn av tap av likviditet. Norsk lov har ganske klare verktøy du kan bruke for å inndrive gjelden din. Hvilken av dem som fungerer best er en individuell sak. I en situasjon hvor du har engangsbestillinger vil du opptre annerledes enn når du sender en månedlig faktura til en vanlig kunde. Dersom kunden din ikke har betalt i tide, kan du sende en betalingsforespørsel (purring) eller inkassovarsel. I noen situasjoner er det bedre å ringe og minne om en ubetalt faktura.

Spinnende
Du kan sende purringen umiddelbart etter at fakturabetalingsfristen har gått ut. Men hvis du vil legge til et gebyr (gebyr) til purringen din, må du vente 14 dager fra betalingsfristen.
Størrelsen på gebyret er forhåndsbestemt og per 1. januar 2017 er det 70 kr.

Inkassovarsel
For at du skal sende faktura til inkasso, krever loven at du først sender inkassvarsel. Du kan sende Inkassovartel umiddelbart etter at fakturabetalingsfristen har gått ut. På samme måte som i spinnesituasjonen, hvis du ønsker å ilegge kunden en bot for forsinkelsen, må du vente 14 dager fra datoen for utløpet av betalingsfristen. Inkassovarselet skal sendes i posten og ha en betalingsfrist på minst 14 dager. Som ved purring er det maksimale innskuddet 70 kr.
Men dersom debitor og kreditor er selskaper, kan denne satsen bli høyere dersom det er avtalt mellom partene tidligere. Denne kostnaden kan imidlertid ikke være høyere enn de faktiske kostnadene som påløper for å inndrive fordringen.
Om det lønner seg å sende purring først og deretter henting er en individuell sak. I de fleste tilfeller betalte ikke kunden ikke av ondsinnethet, men fordi han rett og slett glemte. Da virker det rimeligere å minne med spinning.

Samling
Dersom kunden etter 14 dager etter sending av inkassovarselet fortsatt ikke har betalt, kan vi starte inkassoprosedyren. Du kan gjøre det selv eller sette det ut til et av selskapene. Bedrifter har forskjellige priser. Det er imidlertid verdt å velge de som ikke nødvendigvis er de billigste, men effektive og som vil få pengene våre tilbake.

Renter
Dersom kunden er for sent ute med å betale vår faktura, har vi rett til å belaste tvangsrenter. Det kan påløpe renter fra fakturabetalingsfristen. Renten fastsettes to ganger i året av Finansdepartementet. For perioden fra 1. januar 2017 til 31. desember 2017 ble de satt til 8,5%.

Chcesz otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach?

Nie wysyłamy spamu. Cenimy Twoją prywatność.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco!

Klikając Zapisz się, potwierdzasz, że zgadzasz się z naszymi Warunkami i Zasadami.

Picture of Sebastian Welk

Sebastian Welk

Autoriserte regnskapsfører/ Daglig leder

Lurer du på om problemstillingene som tas opp i artikkelen er relevante for din virksomhet?

La oss avtale tid for en konsultasjon.